Da webshoppen Voksen.dk i august begyndte at sælge sexlegetøj, så var det ifølge direktør Kenni Nielsen med en drøm om at tage kampen op mod de store sexshops på Internettet, men det skulle hurtigt vise sig at være en smule sværere end Voksen.dk initielt havde kalkuleret med.
Overblikket over priserne på sexlegetøj kostede blod, sved og tårer
Voksen.dk ville ind på markedet og forsøgte i en periode at have Danmarks laveste priser. Det kostede masser af arbejde at scanne markedet for de bedste priser, for så at matche dem i butikken: ”Jeg brugte flere timer hver dag på at sikre, at vores priser var de skarpeste,” fortæller direktør Kenni Nielsen, ”og det gik faktisk rigtig godt. Vores salg startede med at tage fat, og vi fik rigtig mange besøgende på siden. Vores strategi virkede.” Der blev derfor lagt mange timer i arbejdet, men det fortryder Kenni Nielsen ikke selvom webshoppen i dag er lukket ”Selvom der ikke var noget sted, der havde et overblik over priserne på sexlegetøj, så kom vi i land ved at love, at kunderne altid kunne sende os priserne fra en anden webshop, som vi herefter ville matche. På den måde sikrede vi landets billigste priser.”
Branchen sagde fra overfor Voksen.dk
Salget af sexlegetøj var inde i en god periode, og hver eneste dag blev der langet varer over den virtuelle disk, lige indtil der kom en mail fra en af virksomhedens samarbejdspartnere. ”Vi blev truet med, at vi ikke kunne få varer, hvis vi blev ved med at sælge til de priser, som vi gjorde,” fortæller Kenni Nielsen, der i første omgang valgte at ignorere henvendelsen. ”Vi køber varerne til de priser, som producenten udbyder dem til, og så er det vores egen sag, hvad vi sælger dem til. Jeg var helt overbevist om, at faste prissætninger på produkter var ulovligt.” Ikke desto mindre blev henvendelsen fulgt op med en endnu mere bestemt mail, der nok engang truede den nye webshop til at ændre priserne. ”Vi kan jo ikke drive en forretning, hvis vi ikke får varer, så vi blev nødsaget til at gentænke hele vores strategi”.
Umuligt at knække markedet, når branchen lukker ned for konkurrence
Enden på det hele blev at lægge projektet ned. ”Det er umuligt at konkurrere med de store webshops, når prisparameteret ikke er kan benyttes aktivt, men vi vil da gerne stille spørgsmålstegn ved, om det er lovligt at udelukke en butik, fordi man ikke vil følge nogle faste priser. De eneste, der vinder på det, er de etablerede shops,” forklarer Kenni Nielsen, der ikke vil udelukke, at det måske er en af de større webshops, der har presset på hos leverandørerne for at fryse priserne. ”På den måde sikrer de sig i hvert fald, at det bliver sværere for små webshops at komme ind på markedet.”
Gennemsigtigheden skal frem på markedet for sexlegetøj
I stedet for helt at smide Voksen.dk i skraldespanden har Kenni Nielsen i stedet besluttet sig for at skabe åbenhed på markedet for sexlegetøj. De mange timer, som han benyttede hver eneste dag til at finde ud af priserne på det sjove legetøj, skal komme kunde til gode. ”Jeg har derfor besluttet mig for, at Voksen.dk fremover skal være en portal med prissammenligninger på legetøjet. På den måde kan man hurtigt få et overblik over, hvilken webshop, der er billigst, og vi kan også få det frem i lyset, hvis der på nogen produkter slet ikke er konkurrence på prisen”.
Skriv et svar